< div id=”header ”>< / div>

måndag 22 augusti 2016

Det svenska skyddsnätet har en fallucka som stigmatiserar individer till ständig fattigdom !



Läser Åsa Linderborgs recension om "Fattigfällan" om egeneföretagaren Betala som lämnades i sticket av samhället som blev långtidssjuk. Jag kunde själv kunnat skriva en liknande bok.

När jag blev utslängd från mitt jobb ställdes jag utan a-kassa och det var väntetid på socialen 2001 innan jag kunde träffa en handläggare fick jag klara mig bäst jag ville och då jag inte kunde betala hyran sa jag omedelbart upp mitt boende och blev därmed hemlös på stående fot.

Naturligtvis hade jag räkningar och dessutom fogdeskulder och då är det som gäller att du får ingen bostad hur som helst.

Socialen gör en utredning och då räknar de tre månader bakåt och det är detsamma att du inte får någon omedelbar hjälp. Dessutom vet du inte vilken hjälp du har rätt till om du tidigare inte haft med socialen att göra.

Innan socialen ger dig någon hjälp måste de genom utredning se till att du inte har några tillgångar eller inkomster som måste vara med i ansökan. Sådant kan ta lite tid.

Jag fick också ryktet om mig att varit välkänd politiker suttit i kommunstyrelsen under tio år och gruppledare i kommunfullmäktige KLART som fan att politiker har sitt på det torra med saftiga avgångsvederlag.

Alla ansökningar ska vara korrekt ifyllda annars skickas ansökan tillbaka för komplettering.

Sociala relationer försvinner under tiden vem fan vill ha med ett "socfall" att göra och folk tar avstånd. De som är närmast nyttjas till bristningsgränsen och står ut i olika grad. Till slut märker du att de som hjälper dig bäst är likasinnade i samma situation.

Du fastnar till sist på boendeställen där du får lära känna både narkomaner, alkoholister, kriminella och kvinnor som blivit utnyttjade. Ja hela köret av problematiker.

När politiker går ut samtliga är det inte denna gruppen de talar om att lyfta. De som vet vad hemlösheten är, de som vet hur verklig fattigdom verkar och de som mått jävligt dåligt och fötrsöker sig ta sig ur.

Har du också uppnått en viss ålder kan du säga goodbye direkt !

Jo studentbostäder, värna tiggare, att barnen ska läsa böcker i all välmening. Men dagens politiker VET INTE hur dagens skyddsnät ser ut. De värnar en välfärd som går ut på att det ska finnas X antal arbeten, x antal socialbidragstagare, x antal tiggare och höj löner för polis, lärare och sjuksköterskor. Det är i första hand dessa grupper som hörs och syns som politiker värnar om mest.

Hur kommer du UR när du en gång fastnat i socialbidragssystemet? Det går oftas inte. Det finns en stämpel, det finns en orsak, det finns skulder, det finns sår som är svåra att komma ur. Oftast stigmatiserar socialtjänsten och som den ser ut nu en stigmstisering. Dags att införa basinkomst, dags att införa grundtrygghet den finns inte idag.

Inga kommentarer: