< div id=”header ”>< / div>

fredag 31 juli 2015

Behövs det utredas mera om hyresgästens rättigheter ?


Nu ska det "utredas" huruvida man kan stärka "hyresgästens" ställning i sitt boende. Detta samtidigt som det aviseras NYA lägenheter och då frågar jag mig huruvida de redan "livegna" finns i detta här dvs de som går på sociala kontrakt?

Det finns ju mycket som spelar in i ett boende och mycket som inte behöver utredas. Det vanliga svaret idag från politiker är att byggs det mera så sätter det igång en kedja och då blir det snurr på den.

Vi har ett parti i Varberg som heter Kommunisterna som vill motarbeta det här med att det kommunala bostadsbolaget är ett aktiebolag och återgå till stiftelseformen istället.

Att "stärka" hyresgästen kan ju ske på olika sätt. Beroende på vad som sätts för ribbor och trösklar. Men handlar det om att stärka hyresgästföreningens roll eller den enskilda hyresgästen?

Det finns ju tider då det varit omfattande renoveringar där hyran höjdes med ca 25 % på sina ställen hos VBAB (varbergs bostadsbolag). Då garanterades iaf att hyresgästen fick en annan bostad i en annan stadsdel om hyreshöjningen blev för kraftig.

Det fanns också socialt missanpassade i det "vanliga beståndet" som retade gallfeber på etablerade hyresgäster i samma trappuppgång eller i området.

Däremot invandrare som jag lärde känna när jag bodde på Brunnsberg alltid trevliga, kom snabbt in på jobb inga som helst problem. Kanske för att de hade sina föreningar, spelade fotboll och satt på cafeer nere i stan där jag också var.

Jo jag kom lite i konflikt med hyresgästföreningen vid ett par tillfällen för ett tjugotal år sedan. "Det ska vara lika fint att bo i lägenhet som i villa" sa hyresgästföreningen och då tyckte jag de var ute och seglade.

Det var det här med tillval och uppskjutet underhåll som den enskilde hyresgästen skulle få bestämma. Jo det blev inglasade balkonger och tapetsering tidigarelagda hos en del medan andra valde snålmodellen att skjuta på underhållet.

Men vitsen med samordnade underhåll eller förändringar är väl att det inbegriper alla inte bara de enskilda? När någon flyttade blev det lotteri hur lägenheten då såg ut.

En annan grej var när jag motionerade om kooperativa hyresgäster då tog fan lös i hyresgästföreningen som menade att hyresrätten ska vara utan insats.

Sedan hade vi det här med rabatterade hyror i oattraktiva områden där ingen ville bo. Ingen risk idag i bostadsbristens Varberg.

En annan s.k. "risk" är att när det byggs nytt så är det i princip den äldre hyresgästen som får betala för de nya. Min mamma som bodde i tre olika lägenheter från 1956-1998 har säkert fått betala en hel del överhyror som gått till nya bostadsbestånd.

Så har vi det här med bostadsbidragen. Den utgår ju till vissa men inte till alla och tillfaller den enskilda hyresgästen. Hyreshöjningar kan vara oerhört känsliga för någon medan andra kompenseras via bostadsbidraget.

Jag är nog för erfaren som s.k. fd hyresgäst i ett traditionellt bostadsområde och kan uppfattas som överkritisk till vilken nytta JAG kommer att ha av den nya regeringens politik. Det pratas mest om unga som inte får bostad men på "min" tid fick jag mitt första erbjudande efter sju år i en skum lägenhet på andra sidan gatan jag tackade nej till. Så kan det gå.

Mitt nästa mål är att om ca 4-5 år få en LÄGENHET och då hoppas jag regeringens politik har satt sig och utredaren Agneta Börjesson (MP)kommit med något bra i en bred uppgörelse,

Inga kommentarer: