< div id=”header ”>< / div>

lördag 18 april 2015

Effektiviseringens vinster bör komma alla till del !


Frågan är vad sysselsättning är till för? Att bli kontrollerad, att göra något meningsfullt eller för att göra något för att få sin ersättning? LÖN är numera ett begrepp som svävar alla har inte lön fast de är sysselsatta. LÖN ska ge dig det där extra som semestergrundat, sjuk-kassa, a-kassa, föräldrapenning och pensionsrättigheter.

Är målet för att få LÖN kan hela detta ifrågasättas då det tycks ta åratal för att uppnå detta målet och de som inte kommer in i lönearbetet kan ifrågasätta detta i allra högsta grad.

Om nu automatiseringen tagit bort 450.000 jobb under åren 2005 och 2011 innebär det en ganska stor strukturförändring. Något effektiviserar med mindre antal människor.

Då kommer vi till poängen. Vad ska vi med kunskaper i skolan till som sedan blir onödiga i ett arbetsliv under stark förändring? Om det nu föreslås att datorerna ska kastas ur skolan är det för att läraren mister kontrollen.

Mycket av undervisning kan göras på distans, mycket kan göras via datorn även kommunikation lärare-elev och elever emellan. Frågan är om inte lektioner kan effektiviseras också och om inte lärare bör bytas ut mot något mer "modernt"?

Precis som resten av samhället effektiviseras och rationaliseras bör också skolan göra detta. Bort med onödiga lokaler, bort med onödiga lärare. Höj lönen till de lärare som ger något.

NÅGON ska betala för lokaler, någon ska betala för lärare? Är det alla de 450.000 bortrationaliserade som kanske redan är utbildade och som behöver omskolas? Går ju inte de ska ha sina ersättningar när de studerar eller ta lån för att studera. Vem ska betala det?

En hel del av dem kommer aldrig att få något jobb, en del kommer att harva runt i pysselsysselsättningscirkusen, en del går in i sjukskrivning (rehabiltering) andra i arbetslöshet och andra hamnar i pension. Dags för någon att börja tänka vart vi är på väg.

Inga kommentarer: