< div id=”header ”>< / div>

söndag 22 mars 2015

Från aktiv ledamot i kommunfullmäktige till lam anka i kultur- och fritidsnämnden !

Idag skulle vi hållit extra val. Men resultatet hade inte förändrats nämnvärt i riksdagen. Valresultatet hade hållit sig i stort. Regeringen hade fått regera med beroende av allianspartierna och SD

Nu har jag mest hållit på att introduceras i ny roll i lokalpolitiken. Från att varit en mycket aktiv politiker i kommunfullmäktige i opposition ska jag nu omformas till en lojal allianspolitiker i kultur och fritidsnämnden i Varberg.

Det är nämligen så att efter valet som för övrigt var det bästa någonsin för Miljöpartiet i Varberg (snacka om att röstmaximera) så förlorade jag min kf-plats och är numera andre ersättare på läktaren i ett ganska tamt kommunfullmäktige. Kvar lever dock mina motioner jag hann lägga kvar och mals genom den lokala byråkratin.

Jag har dock inte förstått riktigt vad min roll i kultur- och fritid är. Det finns en målbeskrivning från kommunfullmäktige ganska bra att satsa på unga och jämställdhet. Går ju inte att klaga på. Bara att hålla med.

Sedan finns en överenskommelse med alliansen som MP ställt upp på. Det är att bygga friidrottshall, konstgräsplaner och simanläggning. Där finns en del att göra då den ska stämma med den ekonomiska utvecklingen. S ligger på som en rem och alliansen bromsar. Men i stort sett är det ingen skillnad mellan S och Alliansen att detta ska bli av under valperioden.

När MP gick till val i Varberg lovades väldigt lite. Efter valet i överenskommelsen lovades desto mer.Känner att utrymmet som enskild ledamot i kultur- och fritidsnämnden är tämligen begränsat. Det gäller att hålla sig till målen, det gäller att hålla sig till budget och det gäller framförallt att verkställa.

Efter tre månader känner jag mig fortfarande i inskolningsfasen se och lära och vänta och titta på. Det finns ledamöter i nämnden med långt mycket mer erfarenhet och det finns de som är nya. I dagsläget är det mest de som varit med som pratar, tar ordet och som vet mest och bäst.

Inför vårt arbetsutskott i nämnden som består av en S, en M och en C (ordföranden i nämnden) får vi information om besvärliga ärenden. I arbetsutskottet ska det sedan beredas inför nämnden och då ska spelreglerna vara givna vad som hända skall.

En lustig sak är att SD som inte deltagit på våra nämndsmöten utsett KD som reservparti att träda in. Det ger alliansen egen majoritet utan MP i nämnden. I den sitsen undrar jag varför MP bundit upp sig så hårt till alliansen i olika överenskommelser när alliansen ändå bestämmer hur det ska bli?

Om jag får säga detta rent ut känner jag mig som en lam anka i den roll jag nu sitter jämfört med min roll som ordinarie kommunfullmäktigeledamot från förra mandatperioden. Allianspartierna verkar ha stärkt sin roll och utnyttjat miljöpartiets framgång till att stärka den.

Inga kommentarer: