< div id=”header ”>< / div>

lördag 20 december 2014

Regeringen inget föredöme för hur landet ska styras snarare ett sänke hur det inte ska gå till !

Anders Borg har naturligtvis rätt. En regering som söker breda blocköverskridande lösningar måste utgå från valresultatet och inte i första hand springa iväg till Vänsterpartiet det första man gör.

Med all respekt för vad man går till val på, vilka överenskommelser som finns och egna avvikelser så får man ingen majoritet om man gror in sig i sitt eget parti eller sig själv för den delen man måste tänka vidare än så och det är att en majoritet är en röst mer än minoriteten.

Fjärran från riksdagen har MP i Varberg från att suttit i minoritet sedan 1998 gått in i en ganska djup grönallians som har MAJORITET. Mot detta står miljöpartiet i riksdagen som dagligen visar vinster i form av ministrar och en regeringsöverenskommelse men bakslag när riksdagen ger bakläxa.

Är det samma parti jag är med i? Troligen inte för hela valupplägget från miljöpartiets sida har varit styrt från Stockholmshorisonten och lokalavdelningar landet över har att anpassa sig efter detta.

Vi ser nu resultatet att det inte går att stöpa landet efter Stockholm.Med all respekt vad som sker i Skåne där regionen fick igenom sin budget genom kuppartat beteende. Där situationen i Borås som mycket liknar riksdagen urartat i kaos om vem som har ansvaret.

Det brukar väl vara tvärtom att man hämtar goda exempel på styren lokalt eller regionalt som sedan går att lyfta till riksnivån. Nu verkar det som maktgiriga miljöpartister ser resten av landet som volontärer för att rädda regeringen.

Jag skriver detta dagen innan jag ska ner till ett regionalt möte för att informera mig om extra valet i Falkenberg. Det finns flera krav jag ställer för att överhuvudtaget kunna stödja i valrörelsen aktivt:

1) Vi måste byta ut första namnet på vår riksdagslista mot något mer fräscht möjligen ett Halmstadnamn om det finns tillgängligt. Önskemål är också att jag kommer in på riksdagslistan i Halland och helst några fler. Placering på listan är oväsentlig i sammanhanget. Kan tänka mig en gångbar komplementlista eller alternativ rikslista som är mer gångbar för väljarna att vilja rösta på.

Detta är ord och inga visor för jag tror att antingen blir MP annars i stort behov av S-stödröster och det lär inte finnas så många i borgerligt styrda Hallland där MP ingår eller att MP tappar riksdagsmandatet i valkretsen. Det känns inte lika självklart längre.

Inga kommentarer: