< div id=”header ”>< / div>

torsdag 6 november 2014

Går miljöarbetet bakåt, framåt eller står det möjligen still?

Läser om Hallandsregionens satsning att få miljösamordningsarbetet att fungera.Förr gällde det billigast i pris nu har miljöaspekterna kommit in som en faktor också. Det finns uppsatta miljömål men dem klarar vi inte i år heller heter det. Det gjorde inte Halland 2013 heller i vissa fall gick det bakåt.

När jag går tillbaka till valrörelsen som var en skräddarsydd historia från riksnivå och media att handla om "jobb" och "skola" är jag inte ett dugg förvånad över vare sig miljöutvecklingen eller för den delen att miljöpartiet gick tillbaka.

Som "gammel" bland de gröna var det inte såna som mig man skulle rösta på. Nej MP har ju BREDDAT sig och miljömuppar var inte "inne" och miljöfrågan anses ligga i allting mellan A till Ö men ändå. De nationella kvalitetsmålen ligger över tid, liksom de regionala målen som går över i lokala miljömål.

Nu är jag ingen riktig "miljömupp" egentligen jag är en bred allmänpolitiker som ser dilemmat att vissa har RÅD att ställa om andra inte. Jag förstår också landsbygdsproblematiken men inte att alla ska samlas i "storstan". Jag kan se proteströstandet som något positivt när politiker snöat in sig i lösningar som inte känns folkligt förankrade.

Det jag mest vänder mig mot är att folk inte har TID att sätta sig in i miljöfrågorna dvs de har inget intresse, de skiter i det eller gör minsta möjliga. Möjligen är det så att det får inte kosta, inte vara krångligt, inte vara tråkigt och vetenskapligt dokumenterat.

Nu har iaf några forskare konstaterat att en massa fåglar saknas som fanns 1980 (året då miljöpartiets embryo i form av bildande av en framtidsgrupp där jag var med. Är det inte dags nu att FLER än mig och några fågelskådare börjar intressera sig vartåt vi är på väg? Tacksam för svar.

Inga kommentarer: