< div id=”header ”>< / div>

lördag 29 november 2014

Förberedelserna för MP i regeringen har inte varit optimala!

SvD har ritat upp ett antal områden där MP måste lyckas om man ska ingå i regeringen. Det är ganska instabilt politiskt läge enligt Ipsos och alla partier vill synas och märkas.

Jag ska nämnna några punkter där jag är kritisk:

1) S och MP borde gjort mer för att skapat ett regeringsalternativ före valet och förberett ett antal områden där man varit överens.

2) MP borde klart angivit VILKA frågor som varit omöjliga att ingå i en regering med exempelvis byggandet av NY kärnkraft. Isf borde det varit ett förhandsbesked från både S och MP att den frågan isf överlämnas till riksdagen att besluta om.

3) Kärnkraftsfrågan bör behandlas mer varsamt vad gäller avveckling. Inte minst skulle jag som "grön politiker" ställt kompensation till min kommun Varberg om det blivit krav på politisk avveckling. Idag avgör ju till stor del kärnkraftsbolagen det genom översyn av Strålskyddsmyndigheten.

4) Försvarspolitiken i MP är ytterst grumlig. Att gå med på en massa JAS-inköp är ett stort svek. Det finns sårbarhet i samhället som är värre än ubåtskränkningar. Vårt beroende av den ryska oljan och energin i alla dess former. Inte dess vapensystem det oroar säkert baltstater och Ukraina mer än Sverige. Beroendet av fossilt måste minska avsevärt. Det har också med klimat- och miljöfrågan att göra också. Kostnader för JAS-plan kan gå till att ställa om i vårt energisystem till förmån för mer förnybart och småskaligt samhälle.

5) MP:s brist på empati hur viktigt det är att bygga upp en regional organisation inför nästa val. MP är oerhört ministerfixerat och glömmer att den mesta av aktiviteten inte utförs av ANSTÄLLDA och HELTIDSPOLITIKER i Stockholm och i riksdagen. Den utförs i det tysta av ideella människor som har jobb och utför sitt engagemang helt gratis. En del har inga jobb men det utför också MP-engagemanget gratis!

Beträffande det sista tog min arvodering slut denna månaden och jag är numera en helt ideell politiker igen. Det betyder att jag inte längre har ersättning och ställ det i kontrast mot alla anställda MP har uppe i Stockholm. Jag kan således kalla mig "oberoende grön" i dagsläget. Men jag skulle inte tacka nej till en Medborgarlön.

Inga kommentarer: