< div id=”header ”>< / div>

söndag 3 augusti 2014

Recept för partier som vill göra ett bra val!

Valrörelsen har börjat så smått? Vad är effektivast i valrörelsen och vad för nytta har det? Jag tänker gå igenom några saker som förekommer och vilken effekt som detta har. Jag utgår från där jag är aktiv och hur jag upplever det själv.

1. Att ta fram ett bra lokalt program och att marknadsföra det rätt

Jo det går visserligen att gå fram på riksprogrammet och skippa de lokala programmen. Men då missar man den lokala profilen vad som är viktigast lokalt för de engagerade. Vad som utmärker dem som är med där vad de vill driva för frågor. Jag rekommenderar att ta fram sådant som går att genomföra under en mandatperiod och inte löften om siffror och årtal. Det räcker med inriktningsmål.

2. Att ha en mediastrategi

Att klara media är viktigt det handlar mycket om att ta det extra mandatet som kan vara avgörande i valet eller inte. Klantiga utspel att inte kunna svara på följdfrågor kan vara förödande för valmobiliseringen i övrigt. Inte minst måste det alltid finnas en strategi för avhopp i partiet, att snabbt backa upp och att täta laget. Varje val är nytt vart fjärde år där det kallas nyval och omval om de som är med på listorna och dem som kommer in. Fokus på dem och inte på avhoppare även om de sitter kvar i nämnder och de som gör mediala utspel som inte gagnar partiet.

3. Rätt frågor

Det här med att vara i fas med väljarkåren kan vara olika för större och mindre partier. Att alla tycker skolan är viktigast är inget man vinner väljare på. Att som rödgrönt parti tycka samma som största partiet kan ju vara bra om det gäller att låta detta dominera. Men alltid bra att ha en extra fråga som avviker då som skapar profil för partiet. Men då gäller det att prioritera. Det är alltid sånt som man måste offra eller avstå från att driva då.

4. Energitjuvar

Att bemanna en valstuga är visserligen bra men mest service för skolelever, frågvisa pensionärer och delande av material som sedan kastas. Bättre att då ha en informativ sida på nätet, gärna aktuella bloggar och hemsidor,medverkan i facebook och twitter det är mer effektivt. Sedan ska det alltid finnas email-adresser och tfnnr för att snabbt kunna nå människor man vill ha tag på.

Aktioner på platser där man vill nå ut med budskapet vanliga ställen Systembolaget, utanför mataffärer och på järnvägsstationen där människor rör sig. Budskapet bör då vara synnerligen aktuellt för att vara effektivt annars upplevs det som lika störande som allt annat som brukar stå på angivna platser.

Att knacka dörr eller göra massutskick väcker visserligen många att nu är det val men inte mer det går bara åt en massa tid i onödan och har begränsad verkan. Det är när röstkorten dimper mer i brevlådan, när det står saker i tidningen och förekommer i radio och tv som det händer något. Det vardagliga samtalet är mycket mer värt och mer spontant.

5. Personpresentationer

Att få en utförligare presentation av de som finns på listor eller företräder partiet är alltid bra. Oftast hittar man det på partiernas hemsidor, att adda dem på facebook och twitter. Att bara gå efter partiets valsedlar är väldigt ytligt och säger ingenting bara ålder, ort, ev yrkesbeteckning och dylikt.

Inga kommentarer: