< div id=”header ”>< / div>

måndag 18 augusti 2014

Drömmen är ett hus på landet byggt för att vara klimat- och miljövänligt!

Ja vem kommer att hå råd att vara optimalt klimat och miljövänlig? Är det inte till för de redan rika? Jag efterlyser att MP som streamats in i partilandskapet att istället för att smälta in hade kunna fokuserat sig på livsstilar.

Nu handlar det mesta om kategorier människor i olika miljöer och fokus läggs på om man är student, barnfamilj, pendlare,mittilivet, äldre eller något annat. Det satsas hårt på storstäder och den fortsatta urbaniseringen men vill vi leva så?

Är inte drömmen ett hus på landet eller iaf utanför stan där man trivs och kan optimera lugnet? Jag motionerade en gång om EKOBYAR och det behöver ju inte vara långt ifrån staden bara kommunikationerna funkar och helst kollektivt samt också bra cykelvägar.

Det som torpederar futuristiska planer att skapa sitt eget kretslopp är trendigheten i samhället. För dyrt nu kommer att gå ner i pris, vänta tills det blir läge byggnadskostnaderna är för höga, räntor, inkomster som inte räcker, många faktorer spelar in. Hushållet varierar med mera.

Vi kommer väl alla ihåg när allmänheten skulle satsa stort på vindkraftsandelar sedan kom explosionen med vindkraftsutbyggnad och även motståndet att det går inte att bygga var som helst. Vem vill satsa på vindkraft om marknaden är osäker?

Att satsa långsiktigt som det heter kräver spelregler som håller för en framtid och bred politisk medverkan.Det går inte att strida partipolitiskt sedan har vi en marknad som avgör en del.

Politiken har idag blivit en slitåslängvara där utspel görs och ingen sätter sig ner och gör ordentliga analyser hur man kan leva. Det är byggt på justintime, otrolig sårbarhet, leva för dagen, tänk kortsiktigt det tar vi sen. Men hemmet borde inte vara något som man byter vartannat år som i tv-reklamen byggt på ROT-avdragen.Det är något vi borde leva i med tanke på framtiden.

1 kommentar:

Anna-Maria Eriksson sa...

Låter som en fin dröm det där. Jag hade också velat ha ett hus som är klimat och miljövänligt, fast dock inte på landet. Jag bor ju iofs i ett passivhus idag, och det är trevligt.

En vacker dag när jag blir rik, så ska jag bygga mitt drömhus, men det lär ta några år innan det blir av.