< div id=”header ”>< / div>

söndag 20 juli 2014

Nu intensifieras valbevakningen lokalt!

Det är lite stiltje på opinionsmätningar så här mitt i sommaren endast SENTIO har en mätning enligt Svensk Opinion. Vi får vänta en bit in på augusti innan det börjar mätas igen. Då blir det bråttom för sedan skickas röstkorten ut och förtidsröstningen ska börja.

Media på lokalnivå HN har en specialsajt för dem som inte hänger med dagligen för väljare i främst Varberg och Falkenberg. Varbergsposten kommer varje vecka fram till valet att presentera uppslag på partiernas främsta namn och ställa frågor vad partierna står för.

Det som borde vara intressant är dels vilken profil de olika toppkandidaterna har och dess utmanare.Nu är ju listor inte bara fyllda med toppkandidater men oftast är de som utgör "språkrören" i sin särställning att hamnat överst på en lista. Vid debatter som arrangeras kan dock andra kandidater få chansen men är det väljaravgörande?

De redan övertygade är redan övertygade och det är inte dem partierna vänder sig till. Det är de som bytt sida, de osäkra, förstagångsväljare som inte bestämt sig, de som är i valet och kvalet om de ska rösta eller ej.Det finns de som är besvikna på ett visst parti som kan tänka sig rösta på ett närstående eller rent av på ett protestparti.

Det finns kandidater på listan jag t.ex. som hamnat alldeles för lågt som vill profilera mig för att över huvud taget få en plats. Det finns all anledning att informera, diskutera och se till att jag ger fokus på valet lokalt, på mitt parti och min egen kandidatur.

Inga kommentarer: