< div id=”header ”>< / div>

onsdag 23 juli 2014

Nu börjar jakten på de osäkra väljarnas röster !

Det börjar hända saker lokalt nu i rapporteringen. HN har gått ut med enkät till läsarna om hur de tänker rösta i valet i höst. Nu finns det svart på vitt samma som vi läser i SIFO och andra långtsträckta undersökningar med diffust urval från hela landet. Det som utmärker VARBERG är att det sannolikt uppstår ett oklart läge att alliansen inte längre kommer att ha egen majoritet. Vinnarpartier om det heter så lär bli V och SD.

Vad som händer för mitt eget parti Miljöpartiet är att vi troligen(?) behåller våra fyra mandat med risk för tapp till Vänsterpartiet om vi inte markerar oss snart. Tappet till V kan också komma från S men rödgrönt lär inte få egen majoritet i Varberg sett till läsarenkäten.

Vad händer med mig kandidat nr 6 på Miljöpartiets lista.Ja med dessa osäkra siffror (Mp får bara 4,9%) lär jag inte få behålla min kommunfullmäktigeplats om jag inte kryssar mig in. Jag kan också bli förbikryssad för det finns starka kandidater helt igenom på MP-listan.

Nu finns det 14,5 % röster som inte har bestämt sig än och det blir en vild jakt att få dem till att rösta och rösta på ett sätt att de känner att deras röst får betydelse.

Inga kommentarer: