< div id=”header ”>< / div>

måndag 21 april 2014

MP:s vänstersväng i rikspolitiken ger sämre läge för den som siktar vågmästarposition lokalt!

Med MP i regeringen mer vänster eller liberal in mot mot mitten? Jag vill tolka det som mer öken fröken utifrån den ort jag befinner mig i. Rikstrenden sägs ha betydelse och slå igenom till stor del lokalt också.Förra valet vann MP i Varberg 903 nya röster och Vänsterpartiet tappade 196 röster.

Ja i det närmaste en fördubbling för miljöpartiet och ändå nådde MP inte vågmästarroll eller maktposition.Socialdemokraterna fick 293 nya röster och behöll sina 20 mandat. Är det mer vänster som gäller då kan man tycka när det är 6 mandat upp till rödgrön majoritet?

Troligen kommer ett revanchsuget Vänsterparti som fick 4,48% att jaga Miljöpartiet som fick 5,26 % men ändå dubbla mandatet mer 2 mot 4 i den ena av två valkretsar lokalt. I norra valkretsen skiljde det inte mycket.V fick 4,63% och MP 4,90%.

Dvs kan en korkad strateg som jag se skillnad men en hårfin sådan från ett mandat mindre och ett mandat mer. V backade med 98 röster och tappade sitt mandat de haft extra och MP dundrade fram med 419 röster mer och ett mandat mer.

Sett till procent gick V back med 1 % och MP fram med 2 % vilket avlivar myten att det var enbart V-röster som låg bakom MP-framgången. Dessvärre fick inte ens nuvarande gruppledaren i V Lars-Åke Erlandsson mer personkryss än mig här som ändå blev förbikryssad av mina egna. Vi ställer båda upp i årets val.

Även i den södra valkretsen fick jag mer kryss än nuvarande gruppledaren i V men förbikryssad av mina egna. Nu är det ändå skillnad på att bli invald på placering och utslagen när de egna knaprar sig förbi. Men i år utesluter jag inte politiskt samarbete med herr Erlandsson och sina partikamrater efter valet.

Jag finner att herr Erlandsson i V funnit sig väl till rätta i den viktiga Barn- och Utbildningsnämnden en plats som MP förhandlade bort. Jag själv fick ingen nämndplats och har bara kf-platsen att förlora. Vet inte vad MP funderar på att vi ska ta för mandat i Varberg men en viktig sak är. Se till att behålla väljare som vi fick i förra valet och se till att få nya. Inte bara byta väljare mellan partierna,

I ett läge när MP kan bli ett parti som kan hamna i vipperoll gäller det att ha alla dörrar öppna. Dock kan ett V som blir lika stort som MP bli ytterst besvärligt. 1988 var MP större i Varberg än V i minoritet och vi samarbetade, 1994 i majoritet och större MP och vi samarbetade bra med V, 1998 och 2002 var jag inte med vill helst glömma vad MP åstadkom men V var med och större, 2006 V större än MP också men jag var inte med då heller mer än lite på kanten i pereferin. 2010 med igen  men inte ordinarie i kf förrän oktober 2013 och MP större än V MEN man lämnade mig utanför nämndsamarbetet och skänkte bort BUN-nämndsplatsen till V som man i mandat borde haft solklar.

Majoritetssits har MP varit mellan 1991-1998 i Varberg och jag var gruppledare och med i kommunstyrelsen. Det var femklöver under Bildts regering lokalt och Ingvar Carlsson blev det rödgrönt och en riktig vågmästarroll.

Nu är det val igen och om MP fortsätter sin vänstersväng kommer det intressantaste inte vara hur det går för mig som står på plats 6 utan hur MP förhåller sig till V i ett samarbete. Detta oavsett valresultat. Men jag har inga ambitioner att ta ifrån Lars-Åke Erlandsson sin plats. Möjligen för att jag ser optimala fördelar att i en rödgrön majoritet utnyttja fördelar med de som redan sitter.Detsamma gäller hos FP och KD på andra sidan.Mindre partier bör hålla ihop även om det bara är valteknisk samverkan.

Inga kommentarer: