< div id=”header ”>< / div>

fredag 4 april 2014

Kontinuitet och förnyelse i lagom blandning om det ska fungera i ett parti!

Så här nu när listor ska vara klara hos länsstyrelsen 10 april. Hur ska jobbet göras i valrörelsen? Det finns olika tankar om det och ibland har jag undrat. Jag tittar tillbaka vid denna tiden före förra valet och såg ut hur läget var då.

Själv hade jag en given plats OM vi tog fyra mandat dvs fördubblade mandaten i Varberg för miljöpartiet. Alltså gjorde jag ingen större insats för att KRYSS kunde avgöra och vara viktigt. De kunde för övrigt gå till andra om det uppmuntrades till det.

Nu avgjorde kryssen dessutom i två valkretsar och jag blev bara "ersättare" iaf fram till 8 oktober 2013. Således har jag haft väldigt kort tid på mig att skolas in som ordinarie ledamot. Själv tycker jag att jag lyckats med exponeringen bra och samarbetet i kf-gruppen inget att klaga på samt fått ut de frågor jag vill få ut.

Tror det inte undgått många att jag dessutom är en "nätpolitiker" som slagit mig fram på sociala medier också. Jag försökte uppmuntra andra men alla vill inte detta och så får det bli. De kan kryssa sig fram ändå och ändå bli invalda på placering eller egna kryss.

Det finns ändå undersökningar om vad väljarna ser till i sina kryssval. Det är personlighet, att det finns kunskap i viktiga frågor och ofta kompetens i form av uppdrag för att bli kryssad i valen. Vad gäller s.k.överraskningar behöver det inte vara så. Det kan finnas önskemål att inte gynna givna upplägg som partierna fastställer och är överens om.

Förra valrörelsen togs vår lista fram i fullständig samstämmighet och i harmoni. Denna gången togs listan ganska tidigt 11 januari och själv ville jag vänta någon eller några månader. Det blev många slutna voteringar på ett extra årsmöte och inga utfrågningar eller presentationer gjordes. Nu har detta ingen betydelse väljarna kan ändå kasta om och mandat i valkretsar kan vara lätta eller svåra.

I vilket fall som helst finns tid att trimma in den nya listan och mer klargörs ju närmare valet vi kommer. Det viktiga anser jag är inte att jag får en kf-plats till varje pris.Om inte detta skulle bli fallet tycker jag att bredden i MP ska nyttjas så att de som ändå finns på listan ska få nämndsplatser.

Jag har idag ingen nämndsplats men en ordinarie kf-plats. Samma gäller de som sitter på nämndsplatser idag och gör ett bra jobb tycker jag att dessa inte nödvändighetsvis bör bytas ut. Kontinuitet och förnyelse bör blandas men ska vi utgå från vår nya kf-lista är det rejäl förnyelse. Möjligen men hoppas väljarna ändå kan rösta på nån gammal uv som varit med förr. Det kan behövas i dagens miljöparti i Varberg om det ska fungera.

Inga kommentarer: