< div id=”header ”>< / div>

tisdag 1 april 2014

Den globala energikonsumtionen ökar våldsamt men det gäller inte att ersätta utan minska användningen!

Hur vi än gör ökar kolanvändningen. Själv har jag en HTC-telefon gjord i Taiwan, en gitarr Made in China. Har ingen koll på deras utsläpp men borde väl hållit mig till en Ericsson (som för övrigt haft samarbete med Sony) eller försökt behålla min Levin-gitarr?

Jag konstaterar att så länge jag konsumerar varor som köpts in i ett land med stark tillväxt nånstans bidrar jag till de globala utsläppen. Ska jag äta kött fy på mig för den ökar ska det helst vara svenskt.Men kött produceras väl inte sådär utan en maskinpark med oklart var delar är tillverkade,med fordon som drar fossilt och insatsvaror som transporteras.Sedan kan vi skylla på djuren och deras utsläpp men vi reser väl också utanför landets gränser och det är väl inte lätt att äta och dricka svenskt då?

Nej världen idag finns utanför Sverige och är inte alla flyktingar, invandrare och turister som kommer hit. Det är varor,kapital och tjänster som snurrar runt i systemet och hur vi själva beter oss, verkar i och håller på.

Det finns i min kommun bostadsbrist och önskemål om fler bostäder men ska vi få till flera hyresrätter måste hyrorna höjas så dessa bostäder kan byggas. Sedan kräver medborgarna efter löften från politiker allehanda service av olika slag. Allting resulteras i att hålla tillväxten igång mera,mera,mera bli aldrig nöjd.

Allting bygger på bra bokslut bra årsredovisningar och hyfsade rapporter. Allt från Vattenfall, Sverige och kommuner till lilla jag. Vilse i pannkakan försöker jag nu sätta mig in i min egen kommuns årsredovisning och annan inriktning som hållbara mål. Själv syndar jag så där lagom och gillar läget men ändå inte.

Inga kommentarer: