< div id=”header ”>< / div>

lördag 1 februari 2014

Behövs ett 50+-parti i Sverige?

Har fått reda på att politiska uppdrag som innebär arvode/lön ej kan inräknas inom "jobbstimulansen" vilket innebär att om man faller under existensminimum ska det kvittas fullt ut mot försörjningsstöd.Vilket innebär att marginaleffekten är 100% på redan skattade pengar.

Vad gäller friskvård inom samma kategori faller det under fritidsaktivitet om det inte är tillfälligt recept på träning. Då betalas det utanför "normen". Ja detta bör ju kanske vara starten till ett parti som vänder sig till 50+-are. Inte minst som gränsen är att vi måste jobba längre enligt vissa förstågpåare. Det ska vi i och för sig må bra av också.

Varför tala om ett 50+-parti är jag inte redan med i miljöpartiet vad händer? Självklart men min uppoffring i det partiet är att fokusera på miljön, skolan och framtida generationer inte på mig själv och min egen tillvaro.
Om jag har mitt på det torra går det naturligtvis bra att se på barnbarn och det orimliga hur samhället utvecklas är det lätt som en plätt att kunna lägga Mazlows behovshierarki till andra och tredje ledet.

Vi har världens bästa välfärd för pensionärer dock med stora skillnader i den gruppen, Men vi har inte världens bästa system för 50+ fram till pension där skillnaden är ännu större. Jag ser hela tiden folk som faller igenom av olika orsaker efter just 50 och inga partier verkar bekymra sig över problematiken som inträffar den gruppen.Det verkar som det finns en uppgivenhet att det är där gubbslemmet är som värst, det är där beslutsfattare av dignitet sitter och det är där ungdomen ska ta över.

Tänk efter lite om det inte går lite för fort att det inte är lika lätt att förtidspensionera idag, att många i gruppen kanske saknar både a-kassa och sjukkassa efter utfasningarna som skett de senaste åren och att en hel del faktiskt har upp till tio år eller mer till den riktiga pensionen.

Inga kommentarer: