< div id=”header ”>< / div>

tisdag 12 november 2013

Att vara förankrad lokalt ett större plus än ideologin?

Varbergs fästning
Förankringen är den viktig? Ja dvs när olika partier nu väljer vilka som ska toppa sina riksdagslistor tror jag många värdesätter en viss förankring. Det finns de som röstar på "ideologin" och då kan vi få in dem som partiet utser. Men att vara lokalt känd kan ha sina för/nackdelar. Jag är extremt mycket Varberg i min själ och historik även om jag varit med i miljöpartiets partibildning är det ändå här jag har mina rötter.

Jag som bor i huset jämte där förre talmannen Ingemund Bengtsson bodde i kan ju sägas ha traditioner. Vi har dessutom jobbat på cykelfabriken Monark. Den mest kände riksdagsledamoten vi haft i nutid från Varberg. Annars bodde ju William Petzäll inte långt ifrån där jag bor och hade en snabb karriär inom sitt parti men blev besvärlig där och frystes ut.. Hans gärning var ändå att han synliggjorde problemet med drogberoende som sedan blev ett missbruk och hur samhället tacklar eller rättare sagt inte tacklar det.

Beträffande nu när moderaterna utser Jörgen Warborn att toppa i Halland tror jag även de som inte sympar med M ser fördelarna att ja inte bara att ha en ättling till Monarks grundare Birger Svensson utan någon som gått den kommunala vägen fått igenom idéer i rask takt utan också någon som vet hur vårt landskap ser ut.

Annars är det till vänster jag lärt känna våra riksdagsmän (ja det är bara män) från Varberg. Min bänkkamrat i kf från vänster Kjell-Erik Karlsson när jag satt som gruppledare för MP blev också riksdagsman. Han satt i det viktiga miljö- och jordbruksutskottet under sin tid 1998-2006. Under den tiden var inte MP speciellt starka här Kjell-Erik drev MP:s frågor från vänster och V var också större än MP då..

Från samma skola Värö Bruk som Kjell-Erik satt även Alf Eriksson för (S) i många år.En gråsosse men väldigt trevlig och tillmötesgående. Ja Monark och Värö Bruk har bildat skola för riksdagsledamöter men ska villigt erkänna att om jag glömt någon nu så beror det på att jag inte känner för dem.

Inga kommentarer: