< div id=”header ”>< / div>

söndag 12 augusti 2012

Den gröna grodan låter sig kokas!

Efter en låååång sommar med ett låååångt uppehåll börjar snart partierna röra sig efter vapenvilan. Jag som en gång tog ställning för grön ideologi  märker bara sporadiska aktiviteter och sporadiska kontakter från de gröna i min vardag just nu. De flesta verkar vara "mainstream" med säsong och omgivning. Varken hörs eller syns särskilt mycket utåt. Undantag Almedalen och Pride!

Det borde då vara upplagt för samtal som MP initierat och ska "registreras" i mängd. Det finns säkert många informella samtal som förs dagligen om "livet", "vart är vi på väg", "vad är min roll i det hela" och hur ska jag påverka samhället och min vardag.

I Almedalen höll Åsa Romsom ett tal om att det är bättre att lappa och laga än att köpa nytt och vissa reformeringar borde göras för att få till stånd en ökad aktivitet kring detta. Men behöver vi inte i grund och botten förändra hela vårt synsätt än att hålla på med "lappa och laga"?

Idag är det "marknaden" som styr men är det inte reklamen, nya tekniska innovationer, rationaliseringar, hårdare konkurrens och avsaknaden av globala förebilder som styr? Ett mesigt FN som visserligen vill rädda oceaner men som står handfallna i Syrien-konflikten.

Vi har också ett Ryssland som vill rusta ikapp med Kina och USA och då har jag inte nämnt diskussionen om Super-JAS som pågår där det saknas pengar.Det kan vara bra att initiera samtal om "grön politik" men får vi inte ett samlat engagemang kring "världsfrågorna" kan vi alla fly in i vår vardag med allehanda småproblem där det enda handlar om att få till stånd en annan sammansättning politiker i nästa val men totalt sett ingen förändring i grön riktning snarare den motsatta.

Inga kommentarer: