< div id=”header ”>< / div>

fredag 31 augusti 2012

Att vara grön är beroende vad man har fokus på!

Läser ett inlägg av Per Gahrton i Cogito huruvida gröna ska stödja en grå statsminister efter nästa val med märket S. Inför förra valperioden var det ingen som helst tvekan. Då var det uppslutning kring losern Mona Sahlin som har stöd bland kvinnor och ungdomar men vilka mer?

Miljöprotesterna på Gotland sprider sig till fastlandet. Men där vill MP helst diskutera höghastighetståg i varje fall i min geografiska radie. Vill jag till Borås tar jag inte omvägen över Göteborg men dessa har nätat in sig att västkustens centrum ligger nånstans vid Landwetter och dit tar vi oss från Varberg med bil och då får vi ta en omväg till Göteborg först om vi inte har bil.

Nej det kan inte vara lätt att vara miljöpartist idag med ideologiska kompasser och att vara grönast beroende på var man bor och vad som är grönt fokus.

Själv följer jag gärna Klotet i P1. så jag kommer på rätt köl och kan känna mig grön utan skyddsnät. I den gröna paradfrågan energi är det numera vindkraften som sätter känslorna i rörelse då det skett en massiv utbyggnad sedan den hårt kritiserade alliansen tog över. I min kärnkraftskommun inget undantag.

Per Gahrton påstår i sitt inlägg att det var upplagt för ett grönt paradigmskifte om de rödgröna fått ta över efter valet 2010. Tror inte det? Sannolikt en regeringskris ganska så snart. Alla rödgröna frontpersoner är samtliga utbytta sedan valet och då har ändå partierna befunnit sig i opposition och sluppit ta regeringsansvar.

Inga kommentarer: