< div id=”header ”>< / div>

måndag 27 februari 2012

Går det så går det men inte alltid med tåget!


Att samordna resande kan göras på flera sätt. En bra början är att gränsande trafikbolag kan göra uppgörelser mellan sina revir. Därför är det välkommet att en folkpartist (av alla???) Tommy Rydfeldt lagt in en motion om detta till Regionfullmäktige i Halland.

Det finns ambitioner att öka resandefrekvensen vilket ställer krav på nya tågset, anslutningstrafik i form av bussar och allt som följer med i form av kundservice och att låta olika grupper av resenärer kunna samsas i resandet.Själv har jag funderat på tillgänglighet för handikappade, möjlighet att ta med cykel och barnvagnar som en bit i detta.

Många vill snabbt nå sin destination och andra vill börja upplevelsen när man stiger på tåget.För några år sedan bevistade jag miljöpartiets kommundagar i Örebro och att vara på plats redan kl 9.00 krävdes att jag påbörjade resan sent på kvällen innan från VARBERG med BUSS. Byte i FRILLESÅS med en buss som tillhörde ett annat trafikbolag. Väntan i KUNGSBACKA på att pendeltåget skulle gå på morgonen. Ytterligare väntan på tåg från GÖTEBORG till ÖREBRO så jag kunde vara framme i tid.

Jag hoppas att vi får ett bra svar från folkpartisten vad gäller samordning av motionen. VÄSTRA GÖTALAND styrs av rödgrönt medan HALLAND styrs av en fempartiallians. Således finns miljöpartiet med i båda styrena rött och blått så det kan bli grönt för motionen!

1 kommentar:

TOMMY RYDFELDT sa...

Bra blogginlägg. Du illustrerar väl din resa till Örebro hur krångligt det kan vara.