< div id=”header ”>< / div>

lördag 28 januari 2012

MP måste skaffa sig en strategi!


Vad gör S nu? Hämtar en partiledare UTANFÖR sin riksdagsgrupp MEN direkt ur sin andra länk den fackliga rörelsen. Stefan Löfven sägs nu börja utforma sitt lag.S sätt är ganska unikt bland riksdagspartierna.Lika unikt som att Miljöpartiet har ett delat ledarskap med två språkrör hämtade UR riksdagsgruppen men andra som är gruppledare i samma grupp.

Jag bloggade för ett år sen om mina synpunkter vad gäller Miljöpartiets språkrör och det "perfekta paret". Jag befarade då ett tvåpartisystemoch en grön elitstruktur. Vad gäller S agerande nu är jag ÄNNU MER ÖVERTYGAD om att riksdagsgrupp och partistyrelse blir allt mer viktiga funktioner inom MP. Vad tog det gamla förtroenderådet vägen? Ingen som vet och heller inte viktigt att veta.

Jag har också haft synpunkter på att den utökade riksdagsgruppen inom Miljöpartiet gör partistyrelsen till en mygga. Problematiken om MP ska ingå i rödgrönt kapa vänstern eller något annat är ännu mer obestämbart idag. En UTÖKAD partistyrelse och slopande av förtroenderådet skulle antagligen stärka PS gentemot riksdagsgrupp men antagligen öka virrvarret vad MP har för strategiska lösningar.

Jag skulle rekommendera att MP försöker uppnå en eller flera HÅLLBARA uppgörelser med alliansen i någon eller några frågor.I annat fall gör man walk over och bollen vidare till S alt SD att bli ett avgörandeparti. När Jan Björklund hurrade med tanke på EU och kärnkraften vid valet av Löfven kan både MP och V tycka vad de vill då S nu antagligen står närmare alliansen i dessa frågor.

MP har inte särskilt bra markerade strateger i partiet utan vunnit röster på en internationell grön trend.Det är relativt lätt att också bara vara EMOT. Miljöpartiet har sin stora profil i miljö men flummar runt i andra frågor som riskerar dels splittra dels tunna ut partiets kärnfrågor.Jag befarar att S nu nått sin botten och att MP nått sin topp i opinionsmätningarna. Det kommer att bli annat åka av nu när S gått igenom sitt stålbad med att ännu en gång bytt ledare.

Inga kommentarer: