< div id=”header ”>< / div>

fredag 29 april 2011

Massvis med tid men politisk påverkan verkar förbehållen politikerna!

Det är mycket nu. Missbruksutredningen, En icke fungerande tillväxtekonomi ,  Ekonomin ska kopplas samman med miljön och nu kommer  det tid Makten över tiden och behovet att korta  arbetstiden och en basinkomst 

Att sätta sig in i allt som snurrar runt en tar tid och vad göra istället. Sätta sig på parkbänken i trevligt sällskap och pimpla öl är ett alternativ, att gå omkring och skåda fåglar är ett annat alternativ. Felet i Sverige är att allting handlar om tvång eller frihet samt är bundet vid inkomster och kostnader samt upp till individer. Det finns kategoriföreningar att ägna sig åt om det finns intresse, om man är drabbad eller om det gäller familjestöttning men även detta tar tid. Politiken överlåts till politiker som har en stab av tjänstemän som servar dessa politiker. Är man inte politiker invald alltså undrar jag om det finns intresse vad politikerna sysslar med.

Som bloggare följer jag det politiska skeendet men känner mig inte ett skit delaktig i politiken. Dels är mina privata situation sån att jag har gott om tid men mitt mervärde beror på om andra tar upp mina idéer så att politikerna kan göra något med dem. I det arbetet vill jag själv vara delaktig. Jag känner att jag inför valet 2014 inte kommer att vara med i miljöpartiet längre. Det finns ingen vilja att bygga upp regionala och lokala organisationer som fungerar. Jämför med ideella organisationer som tar till sig, går att kommunicera med men miljöpartiet känns som att det är till för de som har uppdrag och är anställda för partiet och att medlemmarna bara är en supporterklubb och väljarna fungerar som möjliggörare vart fjärde år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läste igår en artikele om "memes" dvs språkliga kulturer som liksom förökar sig av sig själva-men där ingen till slut känner igen sig. Man skulle kunna överföra resonemanget till politiken dvs politikerna har fjärmat sig så långt bort från kärnvärden och verkligt deltagande att man bör ifrågsätta själva basen.Hur färdas "idérna" och hur gr man "verklig politik"? Jag tro alla partier liksom blir mer eller mindre fjättrade vid den traditionella maktens bojor" men de bör för att vara trovädiga göra sig obundna eller skapa en modernare profil-Så jag kan förstå Ditt val och hoppas Du kan hitta ett eget "alternativ" som är verkligt grönt för Dig.