< div id=”header ”>< / div>

torsdag 17 februari 2011

Ekoturism eller praktikplatser för ungdomar?

Från en debatt i kf i tisdags till att ha läst lokaltidningen HN:s vinklingar undrar jag om jag och ledarskribenten lever i samma värld. Jag reagerade mest på en invandrardebatt och bloggade om det igår medan ledarskribenten fokuserade på ungdomsarbetslöshetdiskussionen vilket utmynnade i en återemiss. Att kommunen skapa utreda förutsättningarna att på gymnasieskolan få till stånd 100 fasta praktikplatser i kommunen.

Som en drömmare och visionär jag är ser jag den möjlighet till säsongsanställningar fram emot behandlingen av Karin Ekeborgs motion om ekoturism som lagts i ett tidigare kommunfullmäktige. Ekoturism är något som dels ger sysselsättning och dels ger rekreation samt ger inkomster och själv kan gagna ett värde för kommunens egna innevånare. Att ordet "eko" finns med är att det inte bara handlar om exploaterande turism som medför olägenheter när "badjävlarna" invaderar Varberg. Kommunen ses som en av Sveriges attaktivaste turistkommuner, vald till årets tillväxtkommun och är en cykelstad av rang.

Dessutom har vi världsarv i Grimeton, Varbergs fästning, Getteröns Natureservat, bad- och havsturism och en hel del annat som drar. Praktikplatser för att få tiden att gå fast stationerad som objekt föredrar jag nog Karin:s offensiva satsning om jag själv får lägga var prioriteringarna ska läggas. Återstår att se vad kommande fullmäktiges partier lägger sina prioriteringar. Jag har min bild solklar framför mig. Grön sysselsättning framför röd.

Inga kommentarer: