< div id=”header ”>< / div>

onsdag 26 januari 2011

Varberg staden frid och fröjd!

Jag bloggar oftast kvarteren jämte där det rått febril byggverksamhet. Sprängningar, avstängning, kranar, bilar i skytteltrafik, byggjobbare med hjälm, ett stort hål i marken för blivande underjordiska parkeringar, höghus som reser sig i höjden innehållande lägenheter med exklusiva hyror och bostadsrätter. Detta är symbolen för Varberg som en tillväxtkommun där förtätning råder och full yttre sysselsättning.

Jag försöker följa den lokala debatten i ortstidningen Hallands Nyheter och lokalbladet VarbergsPosten båda stationerade några 100 meter ifrån min bostad. Alla känner alla i den här stan om inte personligen så till namnet. Här finns dock ett behov hos beslutsfattare att ha en anda av enighet i den fria diskussionen och en koncentration av det som diskuteras utifrån handläggning, lokalpress och att träffas på olika möten och på stan.

Opinonsbildning sker utifrån detta och trögheten att gå via partierna känns ibland lite fånig men ibland när jag har en åsikt som avviker finns det olika vägar. Ta kontakt med ordföranden, förvaltning, ställ fråga i kf, skriv inlägg i lokalpressen, blogga i frågan, använd juridiska instrument som överklaganden,.
 Ofta en bättre väg än det representativa systemet där politikerna underordnar sig annat än det jag tycker. Oftast är besluten färdigtuggade i slutna nämnder, handlagda av tjänstemän och partierna är eniga om tagen. Sitter man inte i någon nämnd förefaller ansvaret ligga där och jag kan istället koncentrera mig på yttre opinonsbildning än att få svar från de som har reglementen att gå efter , målbeskrivningar och kf-beslut. Att sitta på läktaren i en tillväxtkommun kan ha sina fördelar, att bo vid en byggarbetsplats kan ha sina nackdelar.

Inga kommentarer: