< div id=”header ”>< / div>

måndag 23 augusti 2010

MILJÖPARTIET I HALLAND LADDAR INFÖR VALET


Igår söndag hade de halländska kandidaterna för miljöpartiet valupptakt i lokalerna i min hemstad Varberg. Agneta Börjesson som jag anser vara en av landets säkraste gröna riksdagskandidater var på besök. Agneta är partisekreterare och jag och hon har något gemensamt. Nej inte placeringarna på riksdagslistan. Hon är en solklar etta och jag har Zlatans tröja nr 10 men vi är tvillingkandidater i jämförelse på Valpejl.se

Vi halläningar är ett stryktåligt släkte och Agneta vet hur det är att i flera val i rad varit ett fåtal röster från att komma in i riksdagen. Men med demografiska förändringar hade Halland haft ett grönt mandat om MP haft samma valresultat som förra valet.Vi är ett mycket starkt län vad gäller befolkningstillväxten. Endast stortstadsregionerna kan tävla med oss. Traditionellt är vi ett jordbrukslän varför matproduktionen är en viktig näring. Partiet satsar hårt på lokal upphandling och närproducerat. som profilfråga i årets val.


Det finns olika meningar hur hårt vi ska driva %-satser ekologiskt  och det får mig att tänka på "pocenten" i Sällskapsresan. Det är viktigt att våra halländska bönder hänger med i sin omställning och ges stöd att utveckla sin matproduktion. Härom råder inget tvivel.


Valupptakten präglades av att människor som träffats vi träffas igen och de som inte gjort det fick träffas. Det minglades i lokalerna och ambitionen var att så ledigt som möjligt skapa kontakter för utbyte av erfarenheter och idéer inför valrörelsen. Men för mig kändes som att Agneta framstod som det självklara dragplåstret då hon satt inne med information och tankar från det som komma skall: DET RÖDGRÖNA VALMANIFESTET.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skitbra skrivet Pierre! Bra att du lyfter Agneta - vår stjärna!

/Ermin